hem zo goed mogelijk en zo lang mogelijk dienen is zeker in het eigen belang van elke bestuurder en autobezitter. Maar goede en regelmatige verzorging kan veel problemen voorkomen en vooral de levensduur van de auto verlengen. Er moet rekening mee worden gehouden dat goede zorg en aandacht zowel gebruikte als nieuwe auto \’ s vereist.
onderhoudsinspecties en bandenwisselingen
inspecties worden door de fabrikant gespecificeerd. Bij het kopen van een nieuwe auto maken ze ook deel uit van de documentatie. Het is echter het beste om 1 keer per jaar of na een bepaald aantal kilometers een onderhoudsinspectie uit te voeren. Door middel van een onderhoudsinspectie wordt de auto zorgvuldig geïnspecteerd en worden eventuele defecten of defecten door de technicus meegedeeld. Naast de mogelijke vervanging van versleten onderdelen, kan de service meestal worden verleend.
banden worden 2 keer per jaar vervangen. Dit is altijd een verplichte verandering in zomer-en winterbanden. Het hebben van een winterband is wettelijk voorgeschreven voor de periode van 11 tot 3 maanden.
Het controleren van de toestand van vloeistoffen
het controleren van motorolie, remvloeistof, koelvloeistof en water in de wasmachines is hier bijzonder belangrijk. De eerste 3 genoemde vloeistoffen in geval van tekort zullen de motor beschadigen. Wat betreft de vervanging, de remvloeistof na ongeveer 3 jaar, zal het koelvloeistof iets minder zijn. Motorolie daarentegen varieert 1 keer per jaar, of op basis van kilometerstand.
emissiemeting en technische inspectie
technische inspectie is verplicht om de 2 jaar. Voor de aanschaf van een nieuwe auto is de keuring 4 jaar later. Deze controles worden uitgevoerd bij de desbetreffende APK-of technische keuringsstations.
regelmatige bandeninspectie
Het wordt aanbevolen om ten minste eenmaal per week bij een tankstation te controleren of de band op de juiste druk staat.Anders is er een risico op overmatige slijtage en raakt de portemonnee in de context van een hoog verbruik. De optimale waarde is ongeveer 2 atmosfeer. De voor-en achterwielen hebben vaak verschillende waarden vanwege het gewicht van de motor. Voldoende druk voor een bepaalde band wordt gewoonlijk aangegeven op het binnenste gedeelte van het brandstoftankdeksel van het voertuig.